Test výfuků – motor Minarelli

Vzhledem k tomu, že zima je mrazivá a venku se příliš nesvezeme, tak jsme si pro Vás připravili test laděných výfuku na naší brzdě. V testu byste se měli dozvědět úplně všechno. Jak jsou výfuky zabalené,jaká je jejich montáž a další spoustu užitečných informací, taky je v testu bodování v pěti stanovenýchkategoriích. Bodovali jsme jako ve škole od 1 do 5. Test byl prováděn na našem seriovém skútru slehkými úpravami: 17.5 karburátorem, upraveným filtrboxem bez nasávacího kolínka, vložkou Stage6 atryskou 92. Variátor skútru byl zablokován pro zjištění maximálního výkonu na motoru. Pro test jsme zvolili následující desítku výfuku. Stage6 Street, Stage6 Pro Replica, Leovince ZX a TT, Yasuni R a Z, Laser XPro, Polini Scooter Team, Tecnigas Next R a Hebo Performer. Účelem testu bylo vyzkoušet výfuky pro50ccm v kategorii do 6000 Kč. Jedná se tedy o cenově dostupnější výfuky určené pro širší spektrum více či méně upravených skútru. Hodnotili jsme z následujících hledisek, balení, zpracování, subjektivní hluk,montáž a výkon na brzdě. Nutno podotknout, že výsledky byli zjištěny na vodou chlazeném skútru,motoru Minarelli horizontal a objemu 50ccm, tudíž nelze zaručit stejné výsledky na jiném motoru či tuningovém válci. Nyní už můžeme přejít k samotnému testu. Prvním pánem na holení byl Stage6 Street, protože byl na skútru aktuálně namontován.

Hodnocení:

Tento výfuk dosáhl na brzdě výkonu 4,8 koně, což není špatné, ale v případě srovnání s laděnými výfukyje vidět patrný rozdíl. Tento výfuk se hodí hlavně jako lepší náhrada originálu, která i nějaký ten koníkpřidá, avšak zázraky od něj nečekejte. Hlučnost je na úrovni sériového výfuku. S cenou 2999 Kč, jefinanční výhoda oproti novému seriovému výfuku jasně patrná. Výfuk je zabalený ve fólii s logem Stage6.Jeho montáž je poměrně snadná. Přiložený držák je v jednom kusu, vše sedí jak má. Vyndání restrikcenám zabralo pár chvilek a nepotřebujete k tomu nic jiného než svěrák a pár silných rukou. Snadná práce.Snadné užívání.

Hodnocení:

Španělský výfuk Yasuni R se s výslednými 5,7 koně na 50ccm projevil jako poměrně dobrý výfuk. Zaujalanás hlavně velmi dobře zpracovaná koncovka. Tento výfuk měl dokonce dvě restrikce, jednu nakoncovce a druhou na koleni výfuku, opět bylo nutné použít frézku. Nakonec vše bylo hotové zhruba zapatnáct minut. Výfuk sednul přímo skvěle, dokonce nejlépe ze všech testovaných výfuku. Balení výfuku bylo pouze v igelitovém pytli, což není u výfuku s cenou 5799,- asi úplně to pravé ořechové a vzhledem ktomu, že většina výfuku jde k zákazníkovi zásilkovou službou hrozí jeho poškození. Výfuk Vám všechnytyto malé nectnosti vynahradí po instalaci 70ccm válce, kdy pocítíte znatelný rozdíl a výfuk doslova ožije.Výfuk je oproti standardním výfukům hlučnější, ale pořád na přijatelné úrovni. Pokud však chcete výfukvěhlasného výrobce ladícího výfuky i pro GP motocykly. Tak i na padesátce půjde Váš výkon a tunerská image nahoru.

Hodnocení:

Výfuk Stage6 Pro Replica dopadl z testovaných výfuku nejlépe. Křivka výkonu se vyšplhala až k velmizajímavým 6,4 koním. Tolik žádný jiný výfuk nedosáhl. Hlasitost výfuku byla stále na přijatelné hladině avzhledově je výfuk také naprostou špičkou. Krabice nás potěšila velkou tvrdostí, i když nějaká dalšívýztuha by přišla vhod. Co se týče odblokování výfuku, tak tady to nebyla žádná sláva, protože vyndánirestrikce bylo poněkud pracnější, ale i méně zkušený mechanik si s tím za použití ruční frézky nakonecporadí. Dalším detailem byla huře těsníci guma na koncovce. Esteticky to nepusobí příliš přitažlivě, alefunkčnost výfuku to neovlivnilo. Cena Stage6 Pro Replica je 3720,- pro normální verzi a pro chromovanou verzi je to 4000Kč. Poměr ceny a výkonu je v tomto případě skvělý a výfuk můžeme za tyto peníze jendoporučit.

Hodnocení:

Další výfuk ze Španělské továrny Yasuni má typové označení Z a jedná se o nižší třídu výfuku situovanoupod řadu scooter R. Výfuk je složený z deseti kusu a sváry jsou poměrně kvalitně provedeny – poctivástrojová práce. Opět nás příjemně překvapila dobře zpracovaná koncovka, což je evidentně technickálibůstka firmy Yasuni. Výfuk byl blokován dvěmi restrikcemi. I laik si tím poradí během pár minut, stačí ktomu i jednoduché nářadí v podobě pilníku a šroubováku. K montáži jsme neměli vůbec žádné připomínky, výfuk se z testované desítky montoval nejlépe. Za zmínku stojí posuvné držáky, díky kterým namontujetevýfuk raz dva. Hlučnost byla na dobré úrovní a výsledný výkon byl z kategorie průměrnějších. Cena jestanovena na 4499,- což je dobrá levnější alternativa pro fanoušky značky Yasuni.

Hodnocení:

Bludný Holanďan Laser X Pro s nerezovou koncovkou nás dostal svým balením a formou v jaké se námdostal do rukou, speciálně tvarované vycpávky, tkaninové ochrany proti poškrábání a dokonce i barevněpotištěná krabice. Pozlátko v podobě balení, ale bylo to tam, když se výkonová křivka zastavila na čísle5,6 koně. Přeci jen jsme čekali, dle prvního dojmu, větší potenciál. Možná se vše projeví po instalacivýfuku na 70 ccm válci. Oproti seriovému výfuku, je stále patrně citelné zlepšení výkonu. Montáž výfukubyla obtížnější než u Tecnigasu, protože držák výfuku bylo nejprve nutné smontovat a až pak provéstfinální montáž. Co nás potěšilo byla snadná demontáž restrikce, stačilo mít prostý šroubovák a výfuk bylrázem odblokovaný. Na Laseru je zkrátka nejlepší všechno to kolem, ať už je to montáž, balení čiodblokování. Lehce horší výkon by se určitě dal doladit finálním nastavením skútru. Cena 4150,-, je lehcenadprůměrná, ale z balení máte pocit, že výfuk za to skutečně stojí. Hlukově byl Laser na střední úrovni anemusíte se tedy bát nadávajících sousedu s ostrými vidlemi.

Hodnocení:

Věhlasné Polini se pustilo do kategorie levných laďáků s novým modelem Polini Scooterteam. Cenavýfuku je 3999,- což je na Polini lidová cena. Hlavní věcí, na kterou jsme se zaměřili v testu Polinihobylo, zda si u výfuku kupujete značku nebo výkon a pravda je někde napul cesty. Dá se udělat výfukvýkonnější, ale cena hrála prim, takže tu máme výfuk, který ani nevyčnívá, ani nepokulhává. Výfuk jenapř. oproti Technigasu o dobrých 10 cm delší a stejně tak i koncovka, která by jako z oka vypadladaleko dražšímu modelu Evolution. Výfuk obsahuje standardní hliníkový držák Polini, takže montáž jepoměrně snadná. Výfuk byl opět nestandardně zablokovaný na dvou místech, jak v koncovce, tak i napřírubě. Vyndání restrikcí šlo poměrně snadno, ale na koncovce zustanou patrné oděrky. Dalšímproblémem byla instalace oddělitelné příruby. Zvuk Polini byl díky dlouhé koncovce poměrně tichý. Výfukse tedy hodí pro ty, kteří mají rádi věhlasnou značku, poměrně tichý chod a nechtějí dát přehnanousumu za výfuk na padesátku.

Hodnocení:

První co vás na Leovince ZX zaujme, je poměrně dobrý design, koncovka je vyvedena v imitaci kevlaru.Montáž bohužel ukázala na horší dílenské zpracování, protože spodní držák nechtěl sednout na svojemísto, po kratším snažení se nám to “zaplaťpánbůh” podařilo. Zajímavostí je, že u modelu TT žádnétakové problémy nenastaly. Tento problém se tedy mohl týkat jen našeho kusu. Zvukový projev výfuku byl na snesitelné úrovni. V balení s výfukem přišli i válečky a spojkové pružinky. Restrikci jsme za pomocifrézky odstranili během pár chvilek. Leovince ZX stojí 4300,- a s výkonem 5,8 koně celkem příjemněpřekvapil. Největší zajímavostí však bylo, že levnější Leovince TT dosáhl na brzdě skoro stejného výkonu ahlavně velmi podobné výkonové křivky.

Hodnocení:

Ačkoliv je u výfuku Leovince TT v názvu udáváno Handmade, tak je podle oka jasně patrné, že se jedná opoctivou strojovou práci. Výfuk je konstrukčně jednodušší oproti ZX, ale v testu dosáhl jen o 0,1 koně menšivýkon. Velkou neznámou zůstává jak by se oba výfuky chovaly na 70ccm válci. S cenou 3120,- odlehčívýfuk Leovince TT Vaši kapsu z testované desítky nejméně. Podle naměřených hodnot se jedná o nejlepšípoměr cena/výkon. Nevýhodou výfuku Leovince zůstává tradičně horší lak. Lze to řešit po nějaké doběnalakováním výfuku speciálním sprejem na výfuky a “Tétéčko” dostane znovu svěží vzhled bez ztrátyfunkčnosti. Výfuk byl zabalen v kartonové krabici narozdíl třeba od Yasuni. V balení jsou válečky variátoru aspojkové pružinky stejně jako u ZX. Montáž výfuku byla bezproblémová a oproti ZX nám odstraněnírestrikcí trvalo jen pár minut.

Hodnocení:

Španělský Hebo Performer byl druhým nejvýkonnějším výfukem v testu. Cena 4 730,- odpovídápředvedeným výkonům. Designovou libůstkou je pak CNC vyfrézované logo Hebo na držáku výfuku.Zpracování výfuku je zhruba stejné jako u Stage6 Pro Replica, v některých detailech dokonce lepší. VýfukVám přijde v klasické krabici a igelitu, dále dostanete i válečky do variátoru. Výfuk se jevil jakonejhlučnější z testovaných, ale ukázal oproti některým výfukům až 1 kuň navíc, takže mu lze hlučnějšiprojev odpustit. Výfuk má oddělitelnou přírubu na válec, instalace však nebyla příliš těžká. Restrikce sevyndávala vcelku bez problému, bez použití frézky. Performer ukázal, že za investované peníze rozhodně stojí.

Hodnocení:

Španělský Tecnigas Next R, dopadl v horní polovině naší testované desítky. Po pravdě řečeno očekávalijsme od Tecnigasu mnohem horši výsledek. Balení nás příjemně překvapilo, chyběl snad jen igelitový obalkvuli ochraně proti navlhnutí krabice. Výfuk je strojově svařen a koleno výfuku je naohýbáno v jednomkuse. Během montáže jsme nemuseli výfuku příliš domlouvat. Jedinou výtkou jsou nevzhledné držáky, kterésvádí k jejich opačné montáži. Po chvíli přemýšlení nám, ale vše sedlo, tak jak má. Odstranění restrikcíprobíhalo pomocí ruční frézky, ačkoliv jsme se snažili restrikci vyndat bez jejího použití. Bodový svár bylnad naše síly. Výfuk měl hlubší zvonivý tón a hlučností se pohyboval na úrovni Yasuni R. Cena jestanovena na 3850,- a dle našeho názoru odpovídá schopnostem výfuku.