Motory “čína 2T”

Dnes již velmi známý dvoutaktní motor ze všech možných značek a typů čínských skútrů a čtyřkolek. Jelikož se jedná o čínský výrobek, není možné k němu nějak detailněji najít dokumentaci a blíže datovat změny, kterými motor procházel. Motor je kopií motoru Minarelli s krátkým blokem a horizontálním válcem, tedy typu CY. Bohužel to však neznamená, že všechny díly budou bez problémů pasovat. Jsou zde velké, ale i kosmetické odlišnosti a nikdy se zvenčí nedá určit, o jakou konfiguraci motoru jde, většinou je tedy potřeba před objednáním nových dílů motor pro jistotu rozebrat. Všechny informace zde uváděné jsou z praxe za poslední roky a není ani vyloučené, že existují ještě další druhy a konfigurace.

Hlavním rozdílem bývá typ klikové hřídele. Kliky jsou prakticky dva hlavní druhy, s pístním čepem 12mm a hřídelí na variátor 16mm a s pístním čepem 10mm a hřídelí na variátor 13mm. Existují také variace se závitem na zapalování M12 nebo M10. Pokud byste chtěli použít hřídel pro Minarelli a bude se Vám shodovat pístní čep i hřídel pro variátor tak ještě pozor na kužel na straně zapalování, který je také jiný, takže byste museli použít i Minarelli zapalování.

Klapky a příruba sání pasují z Minarelli bez problému, ale existují i typy skútrů, které používají hliníkové příruby a karburátor je vyvedený nad dekl variátoru vedle zadního kola, podobně jako to mají Peugeoty.

Statory zapalování jsou tři druhy a liší se hlavně konektory do zbývající kabeláže skútru, takže to také není úplně zaměnitelná věc, v našem eshopu máme všechny tři typy s fotkou zapojení, takže není možné se splést.

Standardní řemen by měl mít rozměr okolo 788x17x28 a z Minarelli krátkého bloku nepasuje, je potřeba ještě malinko delší.

Karburátor je většinou použit s difuzorem 16mm kopie karburátoru Mikuni, ale už jsme se také setkali s modely skútrů CPI, které měly z výroby originální italský karburátor DellOrto 17,5mm.

Motory většinou používají odlišný typ olejové pumpy, která je ovládána rozdvojením lanka od plynu oproti originál Minarelli, která dávkuje automaticky podle otáček.

Při pořizování tuningového variátoru je vždy potřeba ověřit velikost výstupní hřídele na variátor, je buďto 13 nebo 16mm. Dobře vyřešené to mají variátor Stage6, které v sadě obsahují oba typy přítlačných talířků, takže není možné se splést.

Válce pasují také bez jakýchkoliv úprav akorát je potřeba vždy objednat správný typ podle pístního čepu 10 nebo 12mm.

Ondra – Scooter-tuning.cz