Co zkontrolovat po zimě

Aby Vás jaro každoročně nezaskočilo, tak jsme pro Vás připravili pár tipů a rad. Jedná se o rady univerzální, takže je možné je aplikovat jak u skútru tak třeba také u jakékoli motorky.

Baterie

Nejpalčivějším problémem bude asi u většiny strojů baterka. Pokud jste jí před zimou nevyndali a nedali na teplé a suché místo nebo třeba i nezapojili na udržovací nabíječku tak je skoro jistota, že bude po smrti. Že je baterie po smrti poznáme tak, že voltmetr bude ukazovat méně jak 10V. I když se Vám takovouto baterku podaří nabíječkou nabít, buďte si jistí, že dlouho nabitá nevydrží a že výměna Vás stejnak nemine. V našem eshopu najdete baterie od značek Kyoto a Motoforce. Abyste věděli jakou vybrat, pomůže Vám například tento katalog baterií. Podle označení baterie najdete požadovaný typ přes vyhledávání, například YB4L-B.

Oleje

Dalším krokem v přípravě na první vyjetí je kontrola oleje. Každý stroj má svůj interval výměny, ale u motocyklů a skútrů Vám každý doporučí výměny minimálně jednou za rok. Olej s časem ztrácí své vlastnosti a proto je dobré jej měnit každý rok bez ohledu na počet najetých kilometrů. Samozřejmostí je výměna olejového filtru při každé výměně oleje. Doporučujeme také ve stejných intervalech měnit i vzduchový filtr. Zanesený vzduchový filtr totiž může i snižovat výkon a zvyšovat spotřebu. Pokud byste si nevěděli rady s tipem a množstvím oleje, doporučili bychom Vám například tyto stránky od renomovaného výrobce REPSOL, kde najdete ke každé motorce ten správný typ oleje i množství. Vhodný olejový a vzduchový filtr najdete v našem eshopu podle typu Vašeho skútra v sekcích náhradních dílů a motoru.

Měřič tlaku

Dalším krokem bude určitě kontrola tlaku v pneumatikách podle doporučení výrobce a vizuální kontrola pneumatiky, zda se na ní nezačínají objevovat malé prasklinky. Pokud byste nějaké takové našli, je to signál k výměně.

Brzdová kapalina

Určitě neuškodí také kontrola ostatních provozních kapalin jako je chladící kapalina, brzdová kapalina nebo olej v převodovce. Co se týká brzd, rychlá vizuální kontrola stavu tloušťky obložení a „namačkání“ brzdy před prvním vyjetím je něco co můžeme jenom doporučit.

Svíčky

Pokud by někdo chtěl být opravdu pečlivý, může také vyměnit svíčku po předepsaném intervalu nebo i dříve před novou sezónou. Pro zvolení správné svíčky Vám může pomoci například katalog od NGK.

Dále se též hodí před prvním vyjetím poutahovat uvolněné šroubky a motor po prvním nastartování nechat pořádně zahřát. Zkontrolovat hlavní světlomet, dálkové světlo, zadní světlo, brzdové světlo a blinkry. Fungující osvětlení a blikání může být pro každého motorkáře nebo skútristu doslova životně důležitá věc.

No a na závěr bych ještě doporučil si dát na první vyjížďce pozor na studený asfalt a štěrk v zatáčkách, kterého je po zimě spousta ať nemusíte začátek sezóny trávit v přeplněném servisu nebo snad dokonce v nemocnici.