Minarelli tedy používá tyto zkratky pro 5 typů motorů podle provedení
Typ MA Motor s horizontálním válcem, vodou chlazený, dlouhý blok (např.: Aerox, F12 LC, F15 LC, SR 50 LC)
Typ MY Motor s horizontálním válcem, vzduchem chlazený, dlouhý blok (např.: Neos, Rally AC, F12 AC, SR WWW)
Typ CA Motor s horizontálním válcem, vodou chlazený, krátký blok (např.: Sonic LC)
Typ CY Motor s horizontálním válcem, vzduchem chlazený, krátký blok (např.: Sonic AC, F10)
Typ CW Motor s vertikálním válcem, vzduchem chlazený, dlouhý blok (např.: BWs, Slider, Amico)
Rozdíly v typech motorů Minarelli
Klikový hřídel: Typ CW má odlišný typ kliky než ostatní modely MA, MY, CA, CY. Všechny motory mají z výroby 10mm pístní čep.
Válec: MA a CA mají shodný vodou chlazený válec stejně jako typ MY a CY má shodný vzduchem chlazený válec. Vertikální válec pro typ CW je odlišný od ostatních typů.
Variátor: Všechny variátorové díly jako variátor, řemenice, spojka, spojkový zvon jsou u všech typů shodné. Od r.v. 1996 do 1998 výrobce používal jiný typ řemenice a velikost spojkového zvonu než od r.v. 1998 a dál. Do roku 1998 se montovaly dvoupaknové spojky a zvon s vnitřním průměrem 105mm. Od roku 1998 je spojka třípaknová a spojkový zvon má vnitřní průměr 107mm. Pokud se použije komplet spojka + zvon, jsou vzájemně zaměnitelné.
Řemen: Ty s dlouhým karterem MA, MY a CW používají stejnou velikost řemenu stejně jako krátké kartery CA a CY. Paradoxem je, že krátký typ motoru používá delší řemen než dlouhý typ motoru!
Převody: Typy MA, MY, CW používají stejný typ převodů a převodového deklu (převodové poměry se liší podle typu skútra, velikosti kol atd.) Převody v typu CA a CY jsou také shodné, ale odlišné od typu MA, MY, CW a požívají jiný typ deklu převodů.
Zapalování: Minarelli motory mají z výroby různé typy zapalování (Yamaha, Ducati) a poznají se především podle značek na rotoru a CDI. Yamaha zapalování používají především skútry Yamaha, MBK, Aprilia, CDI a cívka jsou zvlášť oddělené. Rotor a CDI tohoto zapalování se také liší podle roku výroby do 2003 a od 2003, poznají se podle jiných typů stahováků potřebných pro rotor. Pro starší typ je potřeba stahovák 27x1L a pro novější speciální typ na tři šrouby. Druhý typ zapalování Ducati poznáte podle toho, že CDI a cívka je v jednom kuse, např.: Malagutti nebo KTM, stahovák je potřeba 22×1,5mm.
Tip: Ze vzduchem chlazeného horizontálního motoru (MY, CY) je možné poměrně lehce udělat vodou chlazený motor. Stačí pouze koupit vodou chlazený válec a vodní pumpu, která je poháněna od zapalování. Pak už stačí pouze hadice a umístit někam chladič a můžete si užívat výhod vodního chlazení což je především vyšší a stálejší výkon za jakéhokoliv počasí.
Ondra – Scooter-tuning.cz