Jak na delší převody?

Při použití primárního nebo sekundárního ozubeného kola s menším počtem zubů mluvíme o použití tak zvaného delšího převodu. Výsledný převodový poměr je delší (nižší číslo), tedy více do rychla. Při stejných maximálních otáčkách motoru skútr pojede vyšší maximální rychlostí.

optim-prevody

Výměna převodu za delší je velmi opomíjenou součástí tuningu, přitom je to jedna z nejjednodušších cest jak zvýšit maximální rychlost a přitom ještě trochu odlehčit laděnému motoru. Ano je to tak, delší převody mají smysl pouze u skútrů, které používají 70ccm válec. U skútrů se sériovým válcem by se nám maximální rychlost sice také nepatrně zvýšila, ale na úkor velmi mizerné akcelerace. U skútrů s 70ccm válcem se nám rozjezdy také lehce zhorší, ale lze to částečně dohnat a korigovat lehčími válečky ve variátoru.

Jaký převod tedy vybrat? Tato otázka se týká hlavně majitelů skútrů s motorem Minarelli a Piaggio. Pro ostatní skútry také delší převody existují ale většinou je na výběr pouze jeden nebo maximálně dva. První důležitou věcí je zjistit jaký má Váš skútr originální převod, pár typů máme zde v tabulce níže. Poté si každý může vypočítat podle vzorečku pod textem o kolik delší má možnost použít převod podle nabídky převodů z eshopu. Naše doporučení by znělo, pro skútry se sportovními válci cca +10%, s mid-race válci cca +15% a pro závodní skútry podle charakteristiky okruhu ????

Pro usnadnění výpočtu převodů jsme pro Vás připravili jednoduchou pomůcku pro výpočet prodloužení v procentech ke stažení ZDE

Příklad výpočtu prodloužení originálního převodu:

Yamaha Aerox originál sekundár, převodový poměr 3,07 při použití sekundáru Stage6 15/39 (1:2,60)

((2,60:3,07)-1)x(-100) = 15,31 %

 

Co je dobré vědět a na co si dát pozor u typů motorů

 

Typy Minarelli motorů

MA = horizontální válec, vodou chlazený, dlouhý blok

MY = horizontální válec, vzduchem chlazený, dlouhý blok

CA = horizontální válec, vodou chlazený, krátký blok

CY = horizontální válec, vzduchem chlazený, krátký blok

CW = vertikální válec, vzduchem chlazený

 

optim-primaryandsecondary

 

Piaggio převody

Převody u Piaggio motorů se liší podle roku výrobu motoru.

Průměr spojovací hřídele do rv.96 18mm a od r.v.96 17,7mm

Sekudární ozubené kolo do rv.96 18mm vnitřní drážkování

Sekudární ozubené kolo do rv.98 17,7mm vnitřní drážkování

Sekudární ozubené kolo od 8/98 17,7mm hladké, nutno při výměně lisovat

 

optim-pia-gears

Primární hřídel:

rv. 91-94 – široké drážkování pro spojkový zvon

rv. 95-99 – úzké drážkování pro spojkový zvon

od rv. 99 – delší primární hřídel, navíc uložena v ložisku v krytu variátoru

IMAG0030prevody2s62016601s_01

 

Tabulka převodů

Aprilia Primár Sekundár Typ motoru
Amico, Guliver LC, SR LC 13/52 (1:4,00) 14/43 (1:3,07) CW-MA
SR Stealth/Netscaper, Area 51 13/52 (1:4,00) 14/43 (1:3,07) MA
Gulliver, Rally, SR WWW 13/52 (1:4,00) 13/42 (1:3,23) MY-MA
SR (vert.), Scarabeo ‘97 13/52 (1:4,00) 12/44 (1:3,67) CW-MY
Scarabeo 13/52 (1:4,00) 11/45 (1:4,09) MY
Sonic AC/LC 13/48 (1:3,69) 12/36 (1:3,00) CY-CA
Benelli      
491 LC 13/52 (1:4,00) 14/43 (1:3,07) MA
491 AC, K2 AC, K2 LC 13/52 (1:4,00) 13/42 (1:3,23) MA-MY
Pepe 13/52 (1:4,00) 12/45 (1:3,75) MY
Beta      
Ark, Chrono, K50 13/52 (1:4,00) 13/42 (1:3,23) MA-MY
Quadra, Tempo 13/52 (1:4,00) 12/44 (1:3,67) MY
Gilera      
Runner 13/46 (1:3,54) 13/48 (1:3,69)  
Stalker 13/46 (1:3,54) 13/49 (1:3,77)  
Italjet      
Dragster 13/52 (1:4,00) 14/43 (1:3,07) MA
Malaguti      
F15 Firefox 13/52 (1:4,00) 14/43 (1:3,07) MA
F12 Phantom AC/LC 13/52 (1:4,00) 13/42 (1:3,23) MY-MA
Centro 13/52 (1:4,00) 12/44 (1:3,67) MY
F10, Yesterday 13/48 (1:3,69) 12/36 (1:3,00) CY
Peugeot      
Speedfight 12/34 (1:2,83) 12/47 (1:3,92)  
Piaggio      
Sfera, Zip, ET2 (do 98) 14/46 (1:3,29) 12/50 (1:4,17)  
Sfera, Zip, ET2 (od 98) 13/46 (1:3,54) 12/50 (1:4,17)  
TPH, Strom, NRG, NTT 11/39 (1:3,55) 14/48 (1:3,43)  
MRG mc2, (do 98) 11/39 (1:3,55) 13/48 (1:3,69)  
NRG mc2, Extreme (od 98) 13/46 (1:3,54) 13/48 (1:3,69)  
ZIP 2000 11/40 (1:3,64) 14/48 (1:3,43)  
Yamaha      
Aerox 13/52 (1:4,00) 14/43 (1:3,07) MA
Neo’s 13/52 (1:4,00) 13/42 (1:3,23) MY
BW’s 13/52 (1:4,00) 12/44 (1:3,67) CW
BW’s NG, Spy, Bump 13/52 (1:4,00) 13/43 (1:3,31) CW
Why 13/52 (1:4,00) 12/45 (1:3,75) MY
Axis, Breeze, Jog, Zest 13/48 (1:3,69) 12/36 (1:3,00) CY

 

Příklad výpočtu prodloužení originálního převodu:

Yamaha Aerox originál sekundár, převodový poměr 3,07 při použití sekundáru Stage6 15/39 (1:2,60)

((2,60:3,07)-1)x(-100) = 15,31 %

Ondra – Scooter-tuning.cz