Při použití primárního nebo sekundárního ozubeného kola s menším počtem zubů mluvíme o použití tak zvaného delšího převodu. Výsledný převodový poměr je delší (nižší číslo), tedy více do rychla. Při stejných maximálních otáčkách motoru skútr pojede vyšší maximální rychlostí.
Výměna převodu za delší je velmi opomíjenou součástí tuningu, přitom je to jedna z nejjednodušších cest jak zvýšit maximální rychlost a přitom ještě trochu odlehčit laděnému motoru. Ano je to tak, delší převody mají smysl pouze u skútrů, které používají 70ccm válec. U skútrů se sériovým válcem by se nám maximální rychlost sice také nepatrně zvýšila, ale na úkor velmi mizerné akcelerace. U skútrů s 70ccm válcem se nám rozjezdy také lehce zhorší, ale lze to částečně dohnat a korigovat lehčími válečky ve variátoru.
Jaký převod tedy vybrat? Tato otázka se týká hlavně majitelů skútrů s motorem Minarelli a Piaggio. Pro ostatní skútry také delší převody existují ale většinou je na výběr pouze jeden nebo maximálně dva. První důležitou věcí je zjistit jaký má Váš skútr originální převod, pár typů máme zde v tabulce níže. Poté si každý může vypočítat podle vzorečku pod textem o kolik delší má možnost použít převod podle nabídky převodů z eshopu. Naše doporučení by znělo, pro skútry se sportovními válci cca +10%, s mid-race válci cca +15% a pro závodní skútry podle charakteristiky okruhu ????
Pro usnadnění výpočtu převodů jsme pro Vás připravili jednoduchou pomůcku pro výpočet prodloužení v procentech ke stažení ZDE
Příklad výpočtu prodloužení originálního převodu:
Yamaha Aerox originál sekundár, převodový poměr 3,07 při použití sekundáru Stage6 15/39 (1:2,60)
((2,60:3,07)-1)x(-100) = 15,31 %
Co je dobré vědět a na co si dát pozor u typů motorů
Typy Minarelli motorů
MA = horizontální válec, vodou chlazený, dlouhý blok
MY = horizontální válec, vzduchem chlazený, dlouhý blok
CA = horizontální válec, vodou chlazený, krátký blok
CY = horizontální válec, vzduchem chlazený, krátký blok
CW = vertikální válec, vzduchem chlazený
Piaggio převody
Převody u Piaggio motorů se liší podle roku výrobu motoru.
Průměr spojovací hřídele do rv.96 18mm a od r.v.96 17,7mm
Sekudární ozubené kolo do rv.96 18mm vnitřní drážkování
Sekudární ozubené kolo do rv.98 17,7mm vnitřní drážkování
Sekudární ozubené kolo od 8/98 17,7mm hladké, nutno při výměně lisovat
Primární hřídel:
rv. 91-94 – široké drážkování pro spojkový zvon
rv. 95-99 – úzké drážkování pro spojkový zvon
od rv. 99 – delší primární hřídel, navíc uložena v ložisku v krytu variátoru
Tabulka převodů
Aprilia | Primár | Sekundár | Typ motoru |
Amico, Guliver LC, SR LC | 13/52 (1:4,00) | 14/43 (1:3,07) | CW-MA |
SR Stealth/Netscaper, Area 51 | 13/52 (1:4,00) | 14/43 (1:3,07) | MA |
Gulliver, Rally, SR WWW | 13/52 (1:4,00) | 13/42 (1:3,23) | MY-MA |
SR (vert.), Scarabeo ‘97 | 13/52 (1:4,00) | 12/44 (1:3,67) | CW-MY |
Scarabeo | 13/52 (1:4,00) | 11/45 (1:4,09) | MY |
Sonic AC/LC | 13/48 (1:3,69) | 12/36 (1:3,00) | CY-CA |
Benelli | |||
491 LC | 13/52 (1:4,00) | 14/43 (1:3,07) | MA |
491 AC, K2 AC, K2 LC | 13/52 (1:4,00) | 13/42 (1:3,23) | MA-MY |
Pepe | 13/52 (1:4,00) | 12/45 (1:3,75) | MY |
Beta | |||
Ark, Chrono, K50 | 13/52 (1:4,00) | 13/42 (1:3,23) | MA-MY |
Quadra, Tempo | 13/52 (1:4,00) | 12/44 (1:3,67) | MY |
Gilera | |||
Runner | 13/46 (1:3,54) | 13/48 (1:3,69) | |
Stalker | 13/46 (1:3,54) | 13/49 (1:3,77) | |
Italjet | |||
Dragster | 13/52 (1:4,00) | 14/43 (1:3,07) | MA |
Malaguti | |||
F15 Firefox | 13/52 (1:4,00) | 14/43 (1:3,07) | MA |
F12 Phantom AC/LC | 13/52 (1:4,00) | 13/42 (1:3,23) | MY-MA |
Centro | 13/52 (1:4,00) | 12/44 (1:3,67) | MY |
F10, Yesterday | 13/48 (1:3,69) | 12/36 (1:3,00) | CY |
Peugeot | |||
Speedfight | 12/34 (1:2,83) | 12/47 (1:3,92) | |
Piaggio | |||
Sfera, Zip, ET2 (do 98) | 14/46 (1:3,29) | 12/50 (1:4,17) | |
Sfera, Zip, ET2 (od 98) | 13/46 (1:3,54) | 12/50 (1:4,17) | |
TPH, Strom, NRG, NTT | 11/39 (1:3,55) | 14/48 (1:3,43) | |
MRG mc2, (do 98) | 11/39 (1:3,55) | 13/48 (1:3,69) | |
NRG mc2, Extreme (od 98) | 13/46 (1:3,54) | 13/48 (1:3,69) | |
ZIP 2000 | 11/40 (1:3,64) | 14/48 (1:3,43) | |
Yamaha | |||
Aerox | 13/52 (1:4,00) | 14/43 (1:3,07) | MA |
Neo’s | 13/52 (1:4,00) | 13/42 (1:3,23) | MY |
BW’s | 13/52 (1:4,00) | 12/44 (1:3,67) | CW |
BW’s NG, Spy, Bump | 13/52 (1:4,00) | 13/43 (1:3,31) | CW |
Why | 13/52 (1:4,00) | 12/45 (1:3,75) | MY |
Axis, Breeze, Jog, Zest | 13/48 (1:3,69) | 12/36 (1:3,00) | CY |
Příklad výpočtu prodloužení originálního převodu:
Yamaha Aerox originál sekundár, převodový poměr 3,07 při použití sekundáru Stage6 15/39 (1:2,60)
((2,60:3,07)-1)x(-100) = 15,31 %
Ondra – Scooter-tuning.cz